11152 Jevy týkající se dopravy v hydrodynamice spojitého prostředí (TraFlu)
Vydáno
Název projektu | 11152 Jevy týkající se dopravy v hydrodynamice spojitého prostředí (TraFlu) |
---|---|
Financován z Fondu | Scholarship Fund - Sciex NMSch - www.sciex.ch ; www.sciex.cz |
Kraj (sídlo příjemce grantu) | |
Kraj (místo realizace projektu) | Hlavní město Praha |
Kraj (sídlo vysílající instituce) | |
Prioritní osa | Rozvoj lidských zdrojů a sociální rozvoj |
Oblast zaměření | Výzkum a vývoj - Matematika |
Zprostředkovatel |
Swissuniversities (https://www.swissuniversities.ch) |
Příjemce grantu |
Ondřej Kreml (Matematický ústav AV ČR, v. v. i) |
Výše grantu |
95 338,57 CHF |
Švýcarský partner projektu |
University of Zürich |
Hlavní výstupy projektu |
Chiodaroli, E.; De Lellis, C.; Kreml, O.: Global ill-posedness of the isentropic system of gas dynamics. Comm. Pure Appl. Math. 68 (2015), no. 7, 1157–1190. |
Stručný popis projektu |
Jednoduchý model hromadné dopravy je určen rovnicí kontinuity ∂r/∂t + div(ru) = 0 (1) kde r znamená měrnou hmotnost a u je rychlostní pole. V jednoduchých modelech, jako je model dopravního toku, rychlost sama je funkcí hustoty r; proto (1) se redukuje na zákon zachování skaláru. V hydrodynamice je rychlostní pole spojeno s u a ostatními poli pomocí rovnováhy hybnosti a/nebo jinými rovnicemi. Napsáním ∂r/∂t + div(ru) = ∂r/∂t + u • r + r div(u) uvádíme, že první dva výrazy představují pohyb podél tzv. charakteristického pole – řešení systému běžných diferenciálních rovnic dX(t)/dt = u(t, X(t)) (2) Hlavní obtíž pak vzniká ze skutečnosti, že při mnoha použitích rychlostní pole u nemá či se neví, zda má, dostatečnou pravidelnost pro X, aby bylo jednoznačně určeno z hlediska počátečních údajů. Ve svých vlivných pracích [11] DiPerna a Lions navrhli nový přístup k (2) řešením související dopravní rovnice (1). Velmi důležitým bodem této teorie však je ohraničenost div(u), která zajišťuje jednotné a priori hranice hustoty z hlediska počátečních údajů. DiPerna a Lions také zavedli koncepci renormalizovaného řešení rovnice (1), které později využil Lions [12] ve své existenční teorii pro barotropický Navier-Stokesův systém. Další důležitý krok ve vývoji této teorie učinil Ambrosio [1], který rozšířil DiPerna-Lionsovu teorii na BV rychlostní pole, přičemž div(u) patří k L^1_{loc} (viz také [2] a [4]). I přes všeobecnost tohoto výsledku vyžadují některé aplikace, zvláště v teorii zákonů zachování a jejich linearizacích, pouze to, aby jednostranná Lipschitzova podmínka byla uvalena na u, zvláště div(u) může být ohraničeno shora, ale není všeobecně integrovatelné, viz [7]. |
Plánovaný termín dokončení realizace | 31.12.2013 |
Poznámka: jedná se o volný překlad anglické verze: Projekt 11152 EN (.PDF, 74 kB)